[Interview] Hilmar Mulder over de lancering van Libelle TV

[Interview] Hilmar Mulder over de lancering van Libelle TV
  • Media
  • 17 jun 2016 @ 22:01
  • Link
  • Dewi Smeenk
    Dewi Smeenk

    Freelance Redacteur
    Nederlands MediaNetwerk
  • TijdschriftuitgeversTelevisieVideoTijdschriftenCrossmedia

Libelle lanceert haar eigen online tv-zender Libelle TV. Met het tijdschrift Libelle, het online platform Libelle Daily, het jaarlijkse evenement de Libelle Zomerweek en een eigen online tv-zender, is Libelle uitgegroeid tot een allround crossmediaal merk met een totaal bereik van 4.2 miljoen vrouwen. Wij spreken Hilmar Mulder, hoofdredacteur Libelle.

Hilmar, het lijkt alsof iedereen overstag gaat naar online videocontent... Daarom jullie ook?

Iedereen? Nou iedereen met een langetermijnvisie is er mee bezig of denkt er over na. De verwachting is dat tegen 2019 80% van al het internetverkeer in online videocontent zit. Dus als je tegen die tijd online nog relevant wil zijn, moet je nu van start gaan zodat je genoeg tijd hebt om door te ontwikkelen. Daarnaast hebben wij reeds een zeer groot maandelijks online bereik met een stevig engagement. Kortom een mooi moment om hen ook andere vormen van digitale content aan te bieden: Libelle TV! Wat natuurlijk weer naadloos past in de strategische focus van Sanoma | SBS op videocontent en de monetization van streamstarts.

Wat kunnen we inhoudelijk van Libelle TV verwachten? En voor wie is het?

Echt, persoonlijk en dichtbij. Het vertrouwde Libelle-gevoel maar dan in bewegend beeld. Met dagelijks nieuwe video’s via libelletv.nl of via de Libelle TV app. Het merk Libelle komt nu echt tot leven en richt zich op de Nederlandse vrouw in de breedste zin van het woord – de vrouwen die het warm kloppende hart van de samenleving vormen. Natuurlijk is het voor de Libelle-lezers, vrienden, volgers en fans maar juist ook voor die enkele vrouwen die nog niet zo bekend zijn met het merk. 

Hoe reageert de doelgroep op de lancering van Libelle TV?

Ze vinden het heel erg passen bij Libelle. Vooral in de onderwerpkeuze wordt het Libelle-gevoel herkent door de combinatie van persoonlijke verhalen en de praktische tips. Dit merken we uit feedback op de site, email en op de social media. Video’s die heel dichtbij de doelgroep blijven, slaan heel goed aan. Zoals een tip van een tuinvlogger Loes over hoe je slakkenoverlast aan te pakken. Of een lifehack met een simpele snelle oplossing over hoe je voorkomt dat een zijden blouse steeds van de kleerhanger glijdt.

Met welke partners werken jullie samen?

We werken samen met zowel interne als externe productiepartners. Binnen Sanoma | SBS hebben we natuurlijk veel ervaring met video, maar we trekken ook op met gespecialiseerde productiemaatschappijen. Voor ons medische format ‘In de wachtkamer’ werken wij bijvoorbeeld samen met iCare, een productiebedrijf met goede contacten in de ziekenhuiswereld. Daarnaast werken we ook met andere grote productiebedrijven als IDTV, maar we vinden het leuk om daarnaast kleinere maatschappijen als Raak en Moving Art een kans te geven.

Jullie zijn op zoek naar een nieuwe generatie vloggers. Nog niet genoeg content voor de zender?

Er staan al de nodige vloggers op Libelle TV, maar we denken dat er nog ruimte is voor meer. De persoonlijke aanpak van vloggen past naadloos bij ons streven naar echt, persoonlijk en dichtbij. Daarom willen wij meer vrouwen met vlogambities een podium bieden. Vooral vanwege het feit dat er nog een stevig gat zit in het huidige vlogaanbod. Er zijn er niet veel die aansluiten op de belevingswereld van de 35+ vrouw.

De vlogwedstrijd was ook een belangrijk onderdeel van onze PR-campagne. We willen graag de ‘nieuwe generatie’ vloggers enthousiasmeren, door huidige ervaren vloggers in te zetten. We hebben Rutger Vink en Beautygloss Mascha gevraagd om voor ons een oproep-vlog te maken. Rutger heeft zijn moeder succesvol aan het werk gezet om zo zijn generatie te inspireren om mensen in hun omgeving – juf, moeder, oma, tante of buurvrouw - aan te moedigen om te deel te nemen aan de wedstrijd. Beautygloss Mascha heeft mij de tips en tricks bijgebracht over het vloggen. Hopelijk zet ik zo met mijn voorbeeldfunctie nog meer vrouwen aan tot vloggen.

Wie mogen zich aanmelden als Libelle-vlogger? 

Wij hopen dat vooral een nieuwe generatie vloggers zich aanmeldt. Dus niet per se de jonkies die het huidige aanbod aan vloggers domineren. De huidige Libelle-vloggers zijn specialist op verschillende terreinen, zoals reizen, sport, spiritualiteit, food, mode, beauty en tuinieren. In onze talentenjacht naar nieuw talent wordt vooral gezocht naar nieuwe specialismen, bijzondere experts op allerlei vlakken en mooie verhalen.

Welke crossmediale propositie bieden jullie aan adverteerders?

Vooralsnog gaan wij wat betreft crossmediale proposities uit van maatwerk. We hebben nu zoveel te bieden als het merk Libelle; van het weekblad, maandelijkse specials, Libelle Daily, Libelle TV, een evenement als Libelle Zomerweek tot nieuwbrief en ga zo maar door, dat laat zich niet in een standaard voorstel vangen. Liever gaan wij om de tafel met de adverteerder om te komen tot het beste resultaat. Samen kijken we via welke Libelle mediamix we hun doelstellingen kunnen realiseren. Hoe zetten we het hoge Libelle engagement in om tot de meest optimale activatie of beleving te komen? Impact én bereik, dat biedt Libelle.

www.libelletv.nl

Dewi Smeenk

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken